Thursday, May 05, 2005

Tuoksun tuomaa

Kerran viikossa saan sähköpostia:
Lähettäjä: webmistress@tommytabermann.net
Aihe: Sinulle, Tommylta
Voih, ihanuus, olen liittänyt itseni Tabermannin runolistalle, eikä maksa mitään!

Eilen Tommy muisti taas minua:

Koti on täsmälleen siellä
minne jätämme tuoksumme
Muuta kotia
ei kenelläkään
maan päällä ole
Meidän kotimme
on näissä sinisissä satiinilakanoissa
ja toistemme ihoissa
jotka tuoksuvat itseltään
ja toisiltaan
Niin kauan kuin
tuoksumme toisiltamme
olemme aina kotona
missä tahansa
tuoksumme

- Tommy Tabermann

Olen aidosti tuoksuihmisiä. Tuoksut tuovat aivojen syvyyksistä muistikuvia, hetken välähdyksiä, turvallisuuden tunteen. Joskus pelon.

Olen aidosti hulluna miesten tuoksuihin. Joskus olen aistinut hyvän tuoksun kadulla ja käääntyessäni tuoksun suuntaan, voin kauhukseni huomata, vaikka tuoksu olisi kuinka hyvä, se ei tarkoita että satujen prinssi olisi saapunut. Silmät kiinni tuoksu on tehokkain.

M katsoo mua välillä ihan hölmistyneenä, kun tuoksutan hänen ihoaan. "Varastoon", aivojeni lokeroihin, joista ikävän tullen kutsun sen esiin. Viime juhannuksena suunnitelmissa oli viettää yhteinen juhannus mökillä m :n ja muutaman ystävän kanssa.
Mutta näin vain kävi, että tyttöseni sairastui vesirokkoon. Ja jäin tyttöni kanssa kotiin. Poika lähti kuitenkin vaarille. Olimme odottaneet juhannusta todella paljon. Surkeuksissani nuuhkutteliin taas varastoon, niin mies keksi oivan ratkaisun. Sain juhannusheilakseni hänen tuoksuisen paidan. Se oli hieno, Jack Skellington komeili rintamuksessa. Illalla istuin sohvalla pienoinen, vesirokkoinen tyttö kainalossani, joka oli halunnut lainata Gothic Girl -paitaani, ja tietenkin Jack. Ja Jack tuoksui. Ah! Olin onnellinen ja kaipasin. Suomensin tyttöselleni Nightmare Before Christmas- elokuvaa. Taisinpa oikein laulaa mukana. Hauskaa oli. Juhannus voi olla ihmeellistä aikaa.

Tuoksuista riittäisi tarinaa loputtomiin, pitänee joskus jatkaa. Kesää odotellessa voi muistella kesän tuoksuja. Sateen jälkeen. Metsä. Merituuli. Grillihiili.

Mietin, mitä yrttikasveja sitä puutarhaan istuttaisi. Laventelin tuoksua. Rosmariinia parantamaan muistia. Ja paljon ruohosipulia - tietenkin. Ainakin.Mansikkasuudelmia.

Vaniljakahvin huumava tuoksu. Menen jatkamaan pitkän kaavan aamiaistani.

Lisäys: Päästyäni keittiöön ihastuttava, Scent of a Woman - elokuvasta tuttu Itzhak Perlman:in Tango alkoi soida päässäni.

1 Comments:

Anonymous Anonymous avautui...

Hui, nyt tuli itku :-) Olet ihan samanlainen kuin minä tässä asiassa. Ihana runo, lähetin sen t:lle.

11:19 AM  

Post a Comment

<< Home